Plan de recuperare in caz de dezastru - Securitatea Informatica

Plan de recuperare in caz de dezastru

Ce este planificarea continuarii activitatii si recuperarea in caz dezastre?

  • Procesele de creare a planurilor, procesele si/sau procedurile care restabilesc functionalitatea afacerilor in cazul misiunilor critice intr-un cadru de timp acceptabile.
  • Un plan de recuperare in caz de dezastru recupereaza platforme tehnologice sicfunctii tehnologice asociate (ex.: retele).
  • Planurile de continuitate a afacerii se concentreaza asupra recuperarii functionarii afacerii, cat si functionarii grupului (ex.: departament incasari/plati – centru de informatii).

De ce?

  • Recuperarea in caz e dezastre decurge din functionarea centrului de date (data center).
  • Este utilizat pentru a concentra doar procese centralizatoare si platforme.
  • Este o strict solutie tehnica.
  • De-a lungul timpului s-a constatat ca recuperarea unei/mai multor platforme nu a insemnat si recuperarea afacerii.
  • Continuitatea afacerii se adreseaza acelora cu functii non-tehnice care sunt cerute pentru a restaura afacerea.

Diferenta dintre solutia tehnica si cea non-tehnica.

  • Din punct de vedere tehnic avem platforme de tip computer sau sistem (servere, router-e, gateway, retele etc.) care sunt localizate in centre de date sau in departamentul IT.
  • Non-tehnice sunt functiile/procesele care suporta operatii critice ale afacerii ce sunt externalizate (ex.: resurse umane, departamentul de plati, juridicul, centrul de informatii).

Responsabilitatile pentru fiecare plan in parte:

  • Deoarece un plan de recuperare in caz de dezastre este un proces tehnologic atunci personalul IT ar trebui sa creeze si sa intretina acest plan.
  • Un plan de continuare a afacerilor este o recuperare a afacerilor care ar trebui condusa de necesitatile afacerii si deciziile luate ce au fost create de personalul in domeniu.

Construirea unui plan de afaceri

  • In primul rand ar trebui sa tinem seama de opiniile unui comitet format din membrii conducerii (resurse umane,contabilitate, IT etc.)
  • Urmatorul pas este trecerea informatiilor prin analiza impactului afacerilor (BIA) pentru a determina operatii critice.
  • Determinarea strategiilor si obiectivelor pentru recuperarea functiilor critice.
  • Intocmirea unui document pe puncte, pentru a putea fi urmarite in cazul in care se declara un dezastru.

Care sunt strategiile de recuperare?

  1. Sa nu faci nimic si sa-ti asumi riscul.
  2. Sa revii la procesarea manuala.
  3. Sa fii propriul tau recuperator, utilizand site-uri multiple.
  4. Sa intocmesc un contract cu vanzatorul de site-uri (site rece = e-mail, site cald = depozit de date???).
  5. Contract cu o societate recuperatoare.
  6. Stabilirea unui parteneriat rapid.
  7. Configurarea unei intelegeri/acord reciproc.

Instruirea personalului si a participantilor.
Testarea planului pentru a determina daca functioneaza.

  • Nu fiti surprinsi daca nu functioneaza de prima oara.
  • Testarea poate contine exercitii, testare de componente sau executia planului in intregime.
  • Actualizarea/modificarea planului in conformitate cu rezultatele testului.

Alte elemente necesare planului de afaceri si recuperare.

  • Asigurarea ca salvarea datelor critice (pe hartie, pe disc, oglinda etc.) se face intr-o locatie sigura si putem avea acces la ele. Obs.: Fara aceste date planul nu va functiona.
  • Mentineti planul pe infrastructura actuala a societatii.
  • Concepeti planul de afacerii ca si cand ati fi „out of the box”.

Concepte predefinite.

  • Suntem imuni la dezastre.
  • Asta nu se va intampla niciodata.
  • Avem o polita de asiguare. Este suficient.
  • Nu s-a intamplat pana acum, nu se va intampla nici de acum inainte.

Invata-ti din ceea ce s-a intamplat in Chicago, World Trade Center (11 septembrie), foc si terorismul biologic.
De ce trebuie sa intocmim un plan?

  • Societatea/marca supravietuieste.
  • Asa ne cere asigurarea sau auditarea informatica.
  • Obligatii fata de angajati sau actionari.

Unde ne putem informa despre un plan?

  1. Exista publicatii de tipul Jurnal de recuperare in caz de dezastre sau Management si planificare a activitatii.
  2. Pe Internet: www.disaster-resource.com
  3. Organizatii profesionale sau societati care se ocupa cu intocmiea planului.

Multe afaceri au renascut in urma aplicarii unui plan de afaceri.
Nu totdeauna avem nevoie de solutii de milioane de unitati monetare.
Acest plan este ca o umbrela deschisa deasupra activitatii societatii respective.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook


Un raspuns la “Plan de recuperare in caz de dezastru”

  1. Imi puteti recomanda o firma care sa realizeze planuri de recuperare in caz de dezastru?

Lasa un raspuns

This site is protected by Comment SPAM Wiper. This site is protected by WP-CopyRightPro